پرداخت با QR Code چگونه کار می کند؟

پرداخت با QR Code یک روش پرداخت بدون تماس است که با اسکن یک QR Code از طریق موبایل انجام می‌گیرد. این روش پرداخت یک جایگزین برای انتقال وجه الکترونیکی در محل فروش، با استفاده از درگاه پرداخت است.

برای استفاده از این روش پرداخت، کاربران باید QR code نمایش داده شده توسط پذیرنده (فروشنده) را اسکن کنند تا هویت فروشنده برای آنها مشخص شود، سپس با وارد کردن مبلغ خرید و تایید آن، پرداخت خود را تکمیل کنند. این روش مطمئن ترین روش پرداخت بدون کارت به حساب می‌آید که از سرعت قابل قبولی نیز برخوردار است.

تاریخچه استفاده از پرداخت با QR Code

استفاده از QR Code  برای پرداخت، اولین بار در سال ۲۰۱۲ توسط یک اپلیکیشن کیف پول الکترونیک انجام شد و در سال ۲۰۱۴ شرکت Tencent  با اضافه کردن این ویژگی به پیام رسان WeChat  به کاربران خود امکان دریافت و پرداخت از طریق QR code را داد.

این سیستم پرداخت چند سالی است که وارد ایران هم شده و اپلیکیشن فون‌پی امکان پرداخت از طریق QR Code را برای کاربران خود فراهم کرده است.

چگونه یک QR Code را اسکن کنیم؟

با استفاده از اپلیکیشن فون‌پی و گرفتن دوربین گوشی در مقابل یک QR Code به راحتی می‌توانید اسکن خود را انجام داده و اطلاعات پذیرنده را مشاهده نمایید. البته امکان پرداخت از طریق وارد کردن کد پذیرنده نیز وجود دارد.

آیا پرداخت با QR Code مطمئن است؟

در پنج سال گذشته استفاده QR Code ها برای پرداخت آنلاین، رشد قابل توجهی داشته و با گسترش استفاده از برنامه‌های موبایلی و شبکه‌های اجتماعی و خدمات بانکداری الکترونیک، پتانسیل‌های این سیستم پرداخت بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. اما هر زمان که صحبت از پرداخت آنلاین مطرح می‌شود، همیشه دغدغه‌ی امنیت پرداخت مطرح بوده است.

 

 

ما در فون‌پی همواره به کاربران گزینه‌هایی برای بالا بردن سطح امنیت پیشنهاد می‌دهیم از جمله پرداخت از طریق اثر انگشت و یا وارد کردن رمز پرداخت که در بخش تنظیمات اپلیکیشن قابل دسترسی است.

اما برای اطلاع از امنیت پرداخت با QR Code کافی است مقایسه‌ای میان این سیستم و کارت‌های بانکی داشته باشیم.

شما در پرداخت‌های بانکی مجبور هستید که رمز کارت خود را وارد دستگاه فروشنده کنید و حتما کارت خود را در دستگاه کشیده یا روبروی آن قرار دهید اما پرداخت با QR Code خیلی ساده تر است. دیگر نیازی به وارد کردن رمز خود در دستگاه فروشنده ندارید و با اسکن QR Code  پذیرنده که می‌تواند روی کاغذ یا موبایل فروشنده باشد، اطلاعات فروشنده را مشاهده می‌کنید و با تایید در موبایل خودتان پرداخت را انجام می‌دهید.

فروشنده و مشتری در کنترل هستند.

از آنجا که مشتری کل فرآیند خرید را بدون وارد کردن رمز در دستگاه فروشنده و تماس فیزیکی شروع و کنترل می‌کند، امکان تقلب به طرز قابل توجهی کاهش می‌یابد، البته مشتری همچنان باید تلفن همراه خود را مراقبت کند.

همچنین برای فروشندگان نیز خطر کمتری به همراه دارد چرا که می‌تواند پرداخت‌های انجام شده را از طریق پیام‌های متنی چک کند.

وجود لیست پرداخت‌ها به فروشنده امکان تجزیه و تحلیل برای رشد کسب و کار خود را می‌دهد به همین منظور فون‌پی نسخه‌ای جداگانه از اپلیکیشن خود را برای پذیرندگان توسعه داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *