راه‌حل‌هایی برای کاهش مصرف سوخت

مصرف بنزین یکی از مهم‌ترین چالش‌های رانندگان و تاکسی‌رانان بوده و بالاگرفتن مبحث سهمیه‌بندی بنزین، این موضوع را به یکی از موضوعات داغ در بین مردم تبدیل کرده است. از طرفی بسیاری از افراد به دنبال روشهایی برای کاهش هزینه‌های خود هستند. کاهش مصرف سوخت یکی از راههایی است که می‌تواند به شما کمک کند تا در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده و در عین حال، به محیط‌ زیست نیز کمک کنید.
در این مقاله راههایی را بررسی خواهیم کرد که به شما کمک می‌کند تا مصرف سوخت خود را کاهش دهید.

از رانندگی با سرعت بالا بپرهیزید

بسیاری از افراد دوست دارند که با سرعت بالا رانندگی کنند. برخی حتی رویای راننده فرمول ‌یک ‌شدن را در سر پرورانده‌اند. اما رانندگی با سرعت بالا، باعث می‌شود تا مصرف سوخت شما افزایش پیدا کند. این مورد در محیط‌های شهری به دلیل وجود ترافیک و مستقیم نبودن بسیاری از مسیرها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

از گاز دادن و ترمز گرفتن ناگهانی خودداری کنید. گاز دادن ناگهانی باعث افزایش مصرف بنزین می‌شود. رانندگی با سرعت یکنواخت باعث می‌شود تا نیاز به ترمز گرفتن و گاز دادن ناگهانی کاهش پیدا کند.

بنزین مناسب خودروی خود استفاده کنید

بسیاری از رانندگان این تصور را دارند که مصرف بهترین بنزین عملکرد خودروی آنها را بهینه می‌کند. این گفته شاید در مورد بسیاری از خودروهای مدل بالا درست باشد، اما در اکثر مدل‌های خودرو صادق نیست. برای فهمیدن اینکه چه بنزینی برای خودروی شما مناسب است، به توصیه‌های شرکت سازنده خودروی خود مراجعه کنید. بسیاری از خودروهای دنیا با بنزین معمولی به خوبی کار می‌کنند.

وزن ماشین خود را کنترل کنید

بسیاری از رانندگان و تاکسی‌رانان، خودروی خود را با وانت اشتباه می‌گیرند و انواع وسایل و تجهیزات را با آن حمل می‌کنند! حمل بار یا وسایل اضافی با خودرو باعث می‌شود تا وزن خودرو زیاد شده و در نتیجه، مصرف سوخت بالا می‌رود.

باد لاستیک را همیشه تنظیم نگه دارید

یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای کنترل مصرف سوخت، تنظیم نگه‌داشتن باد لاستیک است. باد کم چرخ باعث می‌شود تا مصرف سوخت افزایش پیدا کند.

در باک را محکم ببندید

همیشه پس از پرکردن باک بنزین، در باک را محکم ببندید. در باک دارای لایه‌ای پلاستیکی است که از ورود هوا به باک جلوگیری می‌کند. این لایه پلاستیکی به مرور زمان خراب شده و شیارهایی در آن ایجاد شود. این شیارها باعث می‌شود تا هوا وارد باک شود و این امر نیز منجر به افزایش مصرف بنزین توسط موتور شود.

همیشه صبح‌ها به پمپ بنزین بروید

آیا می‌دانستید بنزین ‌زدن در صبح‌ها باعث می‌شود تا میزان کمتری بنزین مصرف کنید؟ دلیل این امر نیز خواص مشتقات نفتی است. مخازن پمپ‌ بنزین‌ها زیر زمین قرار دارد. این مخازن در اوایل صبح هنوز تا حدودی خنک هستند و این باعث می‌شود تا بنزین انبساط پیدا نکنند.

فیلتر هوای خودرو را همیشه تمیز نگه دارید

بسیاری از رانندگان توجه زیادی به فیلتر هوای خودروی خود ندارند. شاید بتوان گفت که یکی از ساده‌ترین و عملی‌ترین راه‌های کاهش مصرف سوخت خودرو، تعویض به موقع فیلتر هوا است. دلیل آن نیز واضح است: اگر فیلتر هوا تمیز نباشد، موتور باید بیشتر کار کند. تحقیقات نشان می‌دهد که تمیز ‌بودن فیلتر هوا، باعث کاهش ۱۵ درصدی مصرف بنزین می‌شود.

لاستیک‌های مناسب بخرید

شاید واضح به بنظر برسد، اما استفاده از لاستیک مناسب باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود. همانطور هم که قبلا گفته شد، وزن یکی از عوامل افزایش سوخت است. وزن زیاد لاستیک نیز باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود. بنابراین از خرید لاستیک‌های پهن و سنگین خودداری کنید.

روغن موتور را به موقع تعویض کنید

تعویض به موقع روغن موتور باعث می‌شود تا اصطکاک کمتری در موتور ایجاد شود و در نتیجه می‌توانید یک یا دو درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی کنید.

از روشن‌ نگه‌داشتن موتور در حالیکه رانندگی نمی‌کنید، خودداری کنید

گرچه خودروهای مدرن مصرف سوخت پایینی دارند، اما این بدان معنا نیست که شما می‌توانید موتور را همیشه روشن نگه دارید. در گذشته برای گرم‌کردن ماشین، چند دقیقه موتور را روشن نگه می‌داشتند، اما در خودروهای جدید این کار لازم نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *