کیف پول الکترونیکی چیست و استفاده از آن چه مزیت‌هایی دارد؟

گوشی هوشمند شما می‌تواند عکس‌های با کیفیت بگیرد، فایل‌ها را ذخیره کند و به ایمیل دسترسی داشته باشد. علاوه بر اینها، موبایل شما می‌تواند به کیف پول الکترونیکی تبدیل شود.

اما کیف پول الکترونیکی چیست؟ کیف پول الکترونیکی یک سرویس پرداخت است که به شرکت‌ها و اشخاص اجازه می‌دهد تا با گوشی هوشمند خود پول مبادله کنند. کیف پول الکترونیکی نوعی از تجارت الکترونیک است که به دلیل گسترش و در دسترس بودن گوشی‌های هوشمند طراحی شده است.

کیف پول الکترونیکی به کاربران اجازه می‌دهد تا پرداخت داشته یا پول دریافت کنند. معمولا تکنولوژی‌های مختلفی برای انجام پرداخت مورد استفاده قرار می‌گیرند که برخی از آنها در زیر آمده است:

اس ام اس: در این روش کاربر با فرستادن اس ام اس، پرداخت بانکی خود را انجام می‌دهد.

پرداخت با استفاده از اپلیکیشن: در این روش، کاربر با استفاده از اپلیکیشن، پرداخت را انجام می‌دهد.

فارغ از اینکه چه تکنولوژی مورد استفاده قرار گیرد، پرداخت‌ها معمولا با همکاری نهادهای مالی و بانک‌ها انجام می‌شود. اما سوال این است که استفاده از کیف پول الکترونیکی چه مزیت‌هایی دارد؟ در زیر مزیت‌های این تکنولوژی مالی را بررسی می‌کنیم.

سادگی

استفاده از کیف پول الکترونیکی برای تراکنش‌های روزانه آسان است. کافی است اپلیکیشن مربوطه را دانلود کرده و حساب کاربری ایجاد کنید. به علاوه، به راحتی می‌توانید کیف خودرا شارژ کنید. در هنگام خرید نیز نیازی به واردکردن مشخصات و رمز کارت بانکی نیست. چون کیف‌های پول الکترونیکی، شماره حساب شما را ا یک شماره رمزنگاری‌شده جایگزین می‌کنند و با استفاه از آن پرداخت را انجام می‌دهند.

افزایش امنیت

کیف پول الکترونیکی نسب به کارت‌های بانکی و پول نقد امنیت بیشتری دارند. دلیل این امر نیز این است که این کیف پول‌ها، رمزنگاری شده‌اند و بنابراین مشخصات شما در دسترس دیگران قرار نمی‌گیرد. زمانی که کیف پول‌های الکترونیکی پرداختی را انجام می‌دهند، آنها هیچ وقت اطلاعات شماره بانکی شما را منتقل نمی‌کنند، بلکه از کدهای رمزنگاری‌شده استفاده می‌کنند. در عین حال، گوشی شما به راحتی باز نمی‌شود و برای بازکردن آن، نیاز به ورود پسورد یا اثر انگشت شما است.

حتی اگر کسی به اکانت شما دسترسی پیدا کند، به راحتی نخواهد توانست تراکنش مالی انجام دهد و به این ترتیب ریسک پایین خواهد آمد.

خرید اینترنتی

بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی، به کاربران اجازه می‌دهند تا با استفاده از کیف پول الکترونیکیشان خرید انجام دهند. این باعث می‌شود تا کاربران بدون نیاز به وارد کردن رمز یا شماره کارت بانکی خرید کنند. این کار هم امنیت و هم سرعت را افزایش می‌دهد.

خرید راحت‌تر از فروشگاه‌های فیزیکی

در هنگام مراجعه به بسیاری از فروشگاه‌های فیزیکی، نیاز دارید که برای پرداخت، اطلاعات حساب خود را وارد کنید. علاوه بر موارد امنیتی، این کار پروسه‌ای زمان‌بر است و باعث می‌شود تا در بسیاری از موارد، صف تشکیل شود. این فرایند با کیف پول الکترونیکی سریعتر انجام می‌شود. کافی است تا با استفاده از اپلیکیشن خود، کد ‌QR را اسکن کنید یا گوشی خود را نزدیک به دستگاه پرداخت قرار دهید، تا پرداخت با استفاده از فناوری ارتباط نزدیک (NFC) انجام شود.

کنترل بیشتر بر پرداخت‌ها

هر فردی روزانه شاید پرداخت‌های زیادی انجام دهد که شیوه پرداخت آنها یکسان نباشد. تعداد زیاد تراکنش‌ها ممکن است باعث شود تا فرد کنترل خرج و مخارج خود را از دست بدهد. کیف پول‌های الکترونیکی این امکان را به کاربران می‌دهند که ریز حساب‌های خود را داشته باشند و بتوانند راحت‌تر خرج و مخارج خود را کنترل کنند.

مزیت دیگر برخی از  این کیف پول‌ها این است که به شما اجازه می‌دهند تا پرداخت‌ها را در زمان مشخصی انجام دهید. به عنوان مثال، اگر قصد داشته باشید تا پرداختی را در زمان معینی مثلا روز شنبه انجام دهید، می‌توانید کیف پول را تنظیم کنید تا در همان روز یا ساعت پرداخت را انجام دهد. این امکان باعث می‌شود تا خطر فراموشی پرداخت کاهش یابد. البته همه کیف پول‌های الکترونیک ابن امکان را ندارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *